Czy stolica jest kobietą? [BADANIE]

ekjw.pl, 2013-11-19 20:23

Jaką osobowość ma Warszawa? Czy stolica jest kobietą? Jak stosunek do symboli miasta wpływa na chęć przebywania w nim? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukali badacze.

pkin.JPG Pałac Kultury i Nauki w Warszawie

Grupa studentów psychologii ekonomicznej z SWPS, pod opieką prof. Andrzeja Falkowskiego i dr Alicji Grochowskiej przeprowadziła badania dotyczące wizerunku marki Warszawa. Przebadano 319 osób z 7 miast w Polsce takich jak Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Wrocław, Kraków, Bydgoszcz i Toruń. Dokonały tego dwie magistrantki: Magdalena Jabłońska i Ewa Pekról.

Okazało się, że warszawiacy bardziej pozytywnie oceniają wizerunek miasta w którym mieszkają oraz deklarują większą chęć przebywania w stolicy niż mieszkańcy innych miast. – Goście odwiedzający Warszawę nie znają jej od strony praktycznej, nie mają większych doświadczeń w odróżnieniu od jej mieszkańców, dlatego różnią się deklarowaną chęcią przebywania w Warszawie. Szczególną uwagę zwracają negatywne emocje, takie jak niesmak i złość – wyjaśnia Ewa Pekról.

Analiza wykazuje, że zarówno warszawiacy, jak i mieszkańcy innych miast tak samo ocenili cechy osobowości miasta, więc można przypuszczać, iż stolica ma spójny wizerunek osobowościowy. Co ciekawe, analizując osobowość Warszawy, wzięto pod uwagę także wymiar kobiecości lub męskości miasta, przypuszczając, że płeć będzie cechą istotną i wyrazistą w opisie marki. – Niestety przeprowadzona analiza wykazała, iż Warszawa nie ma konkretnej płci w odbiorze mieszkańców – podsumowuje Magdalena Jabłońska.

Przypisywane Warszawie cechy osobowości to przede wszystkim ekscytacja, szczerość i kompetencja. – Przekładając te czynniki na konkretne cechy osobowości można stwierdzić, że stolica jest postrzegana jako śmiała, nowoczesna, pomysłowa, mocno stąpająca po ziemi i uczciwa, a także godna zaufania, odnosząca sukcesy, odpowiedzialna i inteligentna. Znacznie rzadziej miasto opisywano jako urocze, z wyższej klasy, pretensjonalne czy silne – tłumaczy Jabłońska.

Autorki badania zwracają uwagę, że elementami najmniej związanymi z Warszawą okazują się Fryderyk Chopin i pijalnia czekolady Wedel. – Jest to wynik bardzo interesujący. Warto zastanowić się, dlaczego mimo nowoczesnego, tłumnie odwiedzanego Muzeum Chopina, cotygodniowych letnich koncertów fortepianowych w Łazienkach oraz grających ławeczek na Starym Mieście, najsławniejszy polski kompozytor nadal nie jest utożsamiany z miastem, w którym spędził swoje dzieciństwo i młodość – mówi Magdalena Jabłońska.

Tego typu prace badawcze mogą być przydatne przy sprawniejszym tworzeniu planów promocyjnych dla miasta. Przeprowadzone przez studentki SWPS badania pokazują, że w przypadku Warszawy jeszcze jest wiele do zrobienia. – Submarki Wedel i Fryderyk Chopin stanowią ważne elementy Warszawy, ale ze względu na ich słaby związek ze stolicą są niewykorzystanym potencjałem marketingowym. Sprawne ich użycie spowoduje, że na stałe mogą zostać wpisane w ludzkich umysłach w krajobraz, pozytywny wizerunek i rozpoznawalność Warszawy – podsumowują badaczki.

Komentarze

Brak komentarzy.

Imię/nick:

Komentarz:

  Akceptuję warunki polityki prywatności.

 

Nie przegap

Słówko dnia

Sabat
(łac. sabbatum) u Żydów – siódmy dzień tygodnia, przypadający w sobotę, obchodzony jako święto

Ostatnie wypowiedzi

reklama

Komentowane

Plusożercy

W obiektywie

  • Wielka Iluminacja Świątecznej Warszawy (foto)
  • Warszawiak w USA (foto) cz.1
  • Dni Otwarte szkoły tańca Lilla House (foto)
  • Taneczne walentynki (foto)
  • "Pamiętajmy o Osieckiej" - fotoreportaż bez komentarza
  • Samba na ulicach Pragi (foto) cz. 3
  • Świąteczna reklama w przedwojennej prasie (foto)
  • Dzień Otwartych Drzwi MSZ (foto)
  • X-lecie IPN (foto)
  • Tour de Pologne 2010 - fotoreportaż bez komentarza cz.2
  • Samba na ulicach Pragi (foto) cz. 3