To nie kierowcy decydują o ogrzewaniu w komunikacji miejskiej

ma, 2010-11-29 16:39

Uderzenie zimy sprzyja pytaniom o ogrzewanie w środkach masowego transportu. W poprzednich latach różnie z tym bywało. Zdarzało się, że z jakiś powodów temperatura wewnątrz pojazdów transportu masowego panowała podobna temperatura co poza nimi.

Kasownik Dobrze znany wszystkim żółty kasownik biletów WKM.

Do tej pory oskarżano wielokrotnie kierowców, którzy mieli realizować zalecenia oszczędności na paliwie poprzez nie uruchamianie ogrzewania w pojazdach.Tymczasem według informacji przekazanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w tym roku niedogrzane autobusy są już praktycznie niemożliwością. Powód? O ogrzewaniu nie decyduje kierujący pojazdem. Wyjątkiem są tramwaje starszego typu.

ZTM zapewnia, że zgodnie z umowami z prywatnymi przewoźnikami takimi jak PKS Grodzisk Mazowiecki oraz Mobilis są oni zobowiązani do utrzymywania w pojazdach temperatury w przedziale 5 - 15 stopni Celsjusza. W przypadku PKS-u (Scania) ogrzewanie włącza się automatycznie, podobnie jak w części pojazdów Mobilisu. W pozostałych wozach ogrzewanie można wyłączyć lub włączyć jedynie w zajezdni przed wyruszeniem w drogę. Podobnie jest z autobusami marki MAN z których korzysta ITS Michalczewski. Ta firma przewozowa jest zobowiązana do uruchomienia ogrzewania w swoich pojazdach jeśli prognozy pogody przewidują że następnego dnia o 6.00 rano ma być temperatura poniżej zera.

Największy przewoźnik, czyli Miejskie Zakłady Autobusowe sezon grzewczy rozpoczyna z początkiem listopada i kończy wraz z ostatnimi dniami marca. Decyzje o uruchomieniu ogrzewania są podejmowane na podstawie prognoz pogody. Autobusy marki Jelcz, MAN i Solaris Urbino 15 ogrzewanie jest odpalane przez techników z zajezdni z początkiem sezonu grzewczego. Inaczej sprawa wygląda w przypadku 12- i 18-metrowych Solarisach gdzie ogrzewanie włącza się automatycznie gdy temperatura w pojeździe spadnie poniżej 5 stopni Celsjusza.

Najwięcej pola do popisu w sprawie ogrzewania mają motorniczy tramwajów starszego typu. To w tych pojazdach kierujący decyduje o włączeniu lub wyłączeniu ogrzewania. Natomiast w przypadku tramwajów typu 13N oraz 105N uruchomienie ogrzewania dokonywane jest przez zaplecze techniczne w zajezdni.

Jeśli ktokolwiek spotka się z przypadkiem nieodpowiedniej temperatury w pojazdach komunikacji miejskiej może poinformować o tym ZTM wysyłając email pod adres: ztm@ztm.waw.pl, lub dzwoniąc pod numer 194-84. Zachęcamy również do pisania do nas w tej sprawie: redakcja@ekjw.pl - uszanujemy Waszą anonimowość jeśli wyrazicie taką wolę. Podzielcie się z nami swoimi doświadczeniami z komunikacji miejskiej w pierwszych mroźnych dniach zimy.

Komentarze (2)

  • pamietam2010-11-29 17:21

    pamietam jak w 2003, albo moze to byl 2004 rok, jechalem od pl. narutowicza w kierunku gorczewskiej... w tramwaju szyby byly zamarzniete. temperatura w srodku nie odbiegala zbytnio od tego co panowalo na zewnatrz. zero ogrzewania, a na dodatek cos sie zepsulo i stanelismy w kolejce tramwajow. a zimno bylo... jak diabli:(

    + odpowiedz | cytujOceń: +2
  • pasażer2010-11-29 17:06

    ja dzisiaj podrozowalem 18-ka starego typu (ta kanciasta) i nie narzekam, bylo tak jak trzeba.

    + odpowiedz | cytujOceń: 0

Imię/nick:

Komentarz:

  Akceptuję warunki polityki prywatności.

 

Nie przegap

Słówko dnia

Sabat
(łac. sabbatum) u Żydów – siódmy dzień tygodnia, przypadający w sobotę, obchodzony jako święto

Ostatnie wypowiedzi

reklama

Komentowane

Plusożercy

W obiektywie

  • Protesty Solidarności - fotoreportaż cz.1
  • Festiwal Salsy w obiektywie (foto) cz. 4
  • Dialogi Penisa 2 (foto)
  • Wybuch w centrum Warszawy (Foto)
  • Magia Kryminalistyki (foto)
  • Dialogi Penisa 2 (foto)
  • Festiwal Salsy w obiektywie (foto) cz.1
  • Tour de Pologne 2010 - fotoreportaż bez komentarza cz.2
  • CHT Marywilska 44 (foto)
  • Dialogi Penisa 2 (foto)
  • Black Hawk na Okęciu (foto)