W sieci

Oferty sponsorowane

reklama

Media lokalne w Polsce kontrolowane przez samorządy?

t.w., 2010-11-09 15:02

Wsparcie miejscowych środków masowego przekazu, które obecnie są słabe i zależne od władzy proponuje lider największej partii opozycyjnej Jarosław Kaczyński.

maszyna Fot. sxc.hu Maszyna drukarska pracuje na pełnych obrotach.

Na konwencji wyborczej PiS Jarosław Kaczyński wypowiedział się na temat mediów lokalnych. - One są dzisiaj dużo, dużo za słabe w powiecie, gminie. Albo ich nie ma, albo są zależne od władzy, niewiele mogą zdziałać. Te instytucje same się nie utrzymają - uznał prezes największej partii opozycyjnej w parlamencie.

Wkrótce po tej wypowiedzi w artykule Gazety Wyborczej "Lokalne gazety: Nie jesteśmy sierotkami" Vadim Makarenko przytacza słowa Dominika Księski, wydawcy „Tygodnika Lokalnego »Pałuki «” oraz prezes Stowarzyszenia Gazet Lokalnych (SGL - zrzesza około 100 tytułów mających 900 tysięcy nakładu i 4 miliony czytelników ). Księski mówi: "Dziękujemy za troskę, ale poradzimy sobie sami, bez dotacji państwowych, tak jak do tej pory (...) jesteśmy (..) normalnym segmentem rynku prasowego. Opowiadamy się za wolną konkurencją, a nie wspomaganiem kroplówkami słabych".

Według Księski niezależne media lokalne radzą sobie doskonale, mimo iż jak sam mówi "liczba wydawnictw należących do władz lokalnych rośnie w szybkim tempie".
Standardem jest istnienie jednej lub dwóch silnych lokalnych gazet. Bardzo często wydawane są przez lokalne władze i co oczywiste reprezentują ich interesy. Krótko mówiąc za publiczne pieniądze prowadzone są kampanie polityczne przez aktualnie rządzących na terenie danej społeczności lokalnej. Bardzo często samorząd nie musi być właścicielem danego medium wystarczy iż na "płytkim rynku" poprzez reklamy kontroluje "linie redakcyjne" pism.

Regionalnych telewizji publicznych oraz stacji radiowych w Polsce de facto nie ma. Nie rozwinęły się trój-medialne regionalne korporacje radiowo-telewizyjno-internetowe. Rynek prasy jest zabetonowany przez cztery korporacje. Są to Agora (22 lokalne wydania dodatków lokalnych), Verlagsgruppe Passau - Polskapresse (7 dodatków lokalnych, Axel Springer Polska (7 lokalnych dodatków), Mecom Group Polska (9 z mutacjami lokalnymi).

Ewenementami na rynku są dzienniki niezależne takie jak na przykład Kurier Szczeciński. Jak pisze Adam Fularz kandydat Warszawskiej Wspólnoty Samorządowej do Rady Miejskiej z Pragi Południe: "Dziennikarze prasy regionalnej dolnego i średniego rynku są bardzo nisko opłacani, gazety które jeszcze pół dekady temu były tabloidami średniego rynku (middle-market), dziś zorientowały się na rynku dolnym, na mniej wymagających czytelnikach. Normą jest opieranie nawet całych redakcji na dziennikarzach bez doświadczenia, normą jest wysoka rotacja personelu. Model biznesowy niektórych z wymienianych grup oparty jest na maksymalnie dużym zatrudnianiu stażystów, praktykantów, studentów, celem zmniejszenia kosztów tworzenia kontentu".

KOMENTARZ

Polska prasa lokalna jest w sytuacji bardzo złej. Nie chodzi o dotacje państwowe o których mówi zarówno Jarosław Kaczyński jak i Dominik Księski ale o stworzenie niezależnego lokalnego rynku medialnego. Dziś istniejący jest fikcją. Problem słabości lokalnych mediów w Polsce ma życiowe znaczenie dla jakości demokracji. Niestety brak merytorycznej dyskusji na ten temat wynika również z chęci utrzymania status quo przez aktualnie dominujące podmioty. Ostry spór polityczny powoduje polityzację, w złego tego słowa znaczeniu, wszelkich pomysłów na polepszenie sytuacji w tej materii.

Komentarze

Brak komentarzy.

Imię/nick:

Komentarz:

  Akceptuję warunki polityki prywatności.

 

Nie przegap

Słówko dnia

Sabat
(łac. sabbatum) u Żydów – siódmy dzień tygodnia, przypadający w sobotę, obchodzony jako święto

Ostatnie wypowiedzi

reklama

Komentowane*

Plusożercy

W obiektywie

  • Dzień Otwartych Drzwi MSZ (foto)
  • Black Hawk na Okęciu (foto)
  • Powązki w dniu Wszystkich Świętych
  • "Pamiętajmy o Osieckiej" - fotoreportaż bez komentarza
  • Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (foto)
  • Świąteczna reklama w przedwojennej prasie (foto)
  • Warszawiak w Japonii cz. 2 (foto)
  • Dialogi Penisa 2 (foto)
  • "Złota Rybka" dla Roberta Mazurka
  • Festiwal Niewinni Czarodzieje 2010 (foto)
  • "Pamiętajmy o Osieckiej" - fotoreportaż bez komentarza